CAGED süsteem ja pentatoonikad
Tekst: Jaan Varts Armasta neid või vihka, aga mööda on neist raske vaadata. Kuigi kitarrisõbrad seostavad pentatoonikaid enamasti bluusiga, leiavad need kasutamist peaaegu igas maailma nurgas ja muusikastiilis. Lisaks on pentatoonikaid väga lihtne õppida ja rakendada. Seega võimaldab nende tundmine hakkama saada erinevates situatsioonides üsna vähese vaevaga. |
|
Mis?
Põhimõtteliselt võib pentatoonika olla mis tahes viiest noodist koosnev helirida (kreeka k-s pente – viis, tonos – heli, toon). Selles artiklis vaatleme C-duur- ja c-moll pentatoonikaid:
Kui antud noodid jaotada ära kuni XIII krihviastmeni, siis saame skeemidel 1 ja 2 näidatud sõrmestused ja nendega haakuvad akordikujud CAGED-süsteemis.
Skeem 1: C-duur pentatoonika kuni XIII krihvastmeni. Nooled näitavad kõigepealt pentatoonika sõrmestust ja seejärel akordi. Numbrid tähistavad intervalle.
Skeem 2: c-mollpentatoonika kuni XIII krihvastmeni. Nooled näitavad kõigepealt pentatoonika sõrmestust ja seejärel akordi. Numbrid tähistavad intervalle.
Skeemidel tähendavad suured tähed kujusid ehk sõrmestusi, mitte reaalseid akorde. Kõik akordid on endiselt C-duur või c-moll. Näiteks Gm näitab sellest akordist tuletatud kuju ehk sõrmestust, aga akord on endiselt Cm. Kui see põhimõte on võõras, siis tasub lugeda eelmist artiklit CAGED-akordide kohta. Ühtlasi kehtib sõrmestuste nihutamine teistesse helistikesse ka pentatoonikate puhul. Kui soovid mängida näiteks D-pentatoonikat, siis liiguta kõiki sõrmestusi skeemidel näidatust kaks astmetraati ehk täistooni võrra kõrgemale.
|
Huvitavat Väidetavalt kasutab maailma vanim leitud flööt duurpentatoonika helirida. Flöödi vanuseks on ~ 35 000 aastat ja see leiti Hohle Felsi koopast Saksamaal. Pentatoonika on niisiis tõsiselt ürgne helirida ja tänu sellele on see meile sisse kodeeritud. Vaata ka videot „Bobby McFerrin demonstrates the power of the pentatonic scale”. |
Hea uudis on see, et duur- ja mollpentatoonikal on samasugused sõrmestused. Kui võrrelda omavahel näiteks duuri puhul G-sõrmestust ja molli puhul E-sõrmestust, siis märkate, et sõrmeasetused on samad – erinev on ainult toonika asukoht ja paiknemine sõrmlaual. Millised sõrmestused on üksteisega vastavuses, näitab kõrvalolev tabel.
|
Soolomängimisel sobib üldiselt mollakordile mollpentatoonika ja duurakordile duurpentatoonika mängimine. Siiski annab bluusilikus kontekstis duurakordile mollpentatoonika mängimine üsna laheda kõla.
Läbiminevad noodid
Et pentatoonikate kõla natuke vürtsitada, siis kasutatakse läbiminevaid noote. Põhimõtteliselt võib igasse pentatoonika nooti liikuda ühe astmetraadi võrra alt või ülevalt, aga praegu toon välja kõige enam levinud võimalused.
Duurpentatoonikas on väga levinud suure tertsi (3) madaldamine ühe astme võrra (C-duuris E ‒> Eb). Minooris on võimalusi natuke rohkem:
Duurpentatoonikas on väga levinud suure tertsi (3) madaldamine ühe astme võrra (C-duuris E ‒> Eb). Minooris on võimalusi natuke rohkem:
- Väikese tertsi (b3) kõrgendamine ühe astme võrra (c-mollis Eb ‒> E). Väga levinud on ka tertsi venitamine natuke kõrgemaks.
- Kvindi (5) madaldamine ühe astme võrra (G ‒> Gb).
- Väikese septimi (b7) kõrgendamine ühe astme võrra (Bb ‒> B).
Kuidas harjutada?
Õppida tasuks üks sõrmestus korraga ning seda peaks tundma läbi ja lõhki. Tavaliselt tuubitakse suure tuhinaga pähe kõik viis sõrmestust, aga neid ei osata väljendusrikkalt kasutada. Kui analüüsida tuntud kantri-, bluusi- ja rokimängijate soolosid, siis julgen väita, et suurem osa soolodest on duuri puhul G-sõrmestuses ja molli puhul E-sõrmestuses. Sellel põhjusel soovitan ka nendest alustada.
Õppida võiks sellises järjekorras.
1. Õpi mängima tervet sõrmestust alt üles ja ülevalt alla, puhtalt ja mõttepausideta. Metronoom on su parim sõber. Alusta ja lõpeta alati toonika noodiga, sest nii arendad endas helistiku tunnetust ja ühtlasi õpid sõrmlaual noote tundma. Kui tõmbad enne pentatoonika mängimist ka sama sõrmestuse akordi, siis tekib seos akord ‒> pentatoonika, mis on ülivajalik fillide mängimiseks.
2. Et harjutamist huvitavamaks ja musikaalsemaks muuta, soovitan kasutada YouTube’i backtrack’e. Otsida tasuks nii: backtrack helistik tempo stiil. Näiteks backtrack C slow country vms.
3. Proovi tausta peale improviseerida. Kui alguses mõte ei tööta, siis mängi ainult kahel ülemisel keelel, edasi kolmel jne. Katsu luua muusikaliselt mõistlikke fraase ja jäta mängu ka mõned pikad noodid või pausid. Mängi näiteks ainult väljahingamise ajal, sissehingamise ajal mõtle järgmisele fraasile.
5. Harjutada tasub ka fraaside lõpetamist. Kõigepealt lõpeta kõik fraasid toonika nooti (antud juhul C). See on helistiku kõige tugevam noot ja mõjub justkui punkti või mõttearenduse lõpuna. Järgmiseks võta ülejäänud kolmkõla noodid (E või Eb ja G). Need mõjuvad koma või väikese pausina. Proovi lõpetada ka teistesse nootidesse.
6. Kasuta erinevaid mängutehnikaid – libista või venita näiteks kõrvalasuvatesse sõrmestustesse.
Õppida võiks sellises järjekorras.
1. Õpi mängima tervet sõrmestust alt üles ja ülevalt alla, puhtalt ja mõttepausideta. Metronoom on su parim sõber. Alusta ja lõpeta alati toonika noodiga, sest nii arendad endas helistiku tunnetust ja ühtlasi õpid sõrmlaual noote tundma. Kui tõmbad enne pentatoonika mängimist ka sama sõrmestuse akordi, siis tekib seos akord ‒> pentatoonika, mis on ülivajalik fillide mängimiseks.
2. Et harjutamist huvitavamaks ja musikaalsemaks muuta, soovitan kasutada YouTube’i backtrack’e. Otsida tasuks nii: backtrack helistik tempo stiil. Näiteks backtrack C slow country vms.
3. Proovi tausta peale improviseerida. Kui alguses mõte ei tööta, siis mängi ainult kahel ülemisel keelel, edasi kolmel jne. Katsu luua muusikaliselt mõistlikke fraase ja jäta mängu ka mõned pikad noodid või pausid. Mängi näiteks ainult väljahingamise ajal, sissehingamise ajal mõtle järgmisele fraasile.
5. Harjutada tasub ka fraaside lõpetamist. Kõigepealt lõpeta kõik fraasid toonika nooti (antud juhul C). See on helistiku kõige tugevam noot ja mõjub justkui punkti või mõttearenduse lõpuna. Järgmiseks võta ülejäänud kolmkõla noodid (E või Eb ja G). Need mõjuvad koma või väikese pausina. Proovi lõpetada ka teistesse nootidesse.
6. Kasuta erinevaid mängutehnikaid – libista või venita näiteks kõrvalasuvatesse sõrmestustesse.
- Proovi kasutada läbiminevaid noote.
- Mängi sama sõrmestust erinevates helistikes.
- Vali uus sõrmestus (näiteks duuris C ja mollis A) ning korda ülalmainitud samme.
- Enne kui valid kolmanda sõrmestuse, ürita eelnevalt õpitud sõrmestusi omavahel kombineerida.
Kokkuvõtteks
Olles varustatud selliste oskustega, on üsna tõenäoline, et suudad järgmises proovis või jämmisessioonil midagi huvitavat improviseerida. Igatahes parem kui niisama ludistada kõiki sõrmestusi üles-alla.
Kui huvi pakuvad eksootilisemad kõlad, siis tasub otsida Kumoi, Kokinjoshi, Iwato, Pelogi ja Hirajoshi pentatoonikaid. Võib välja mõelda ka omaenda helirea.
Järgmises numbris vaatleme diatoonilisi laade ja nende seotust pentatoonikate ning CAGED-süsteemiga. Seniks head jämmimist! Kui midagi jäi arusaamatuks, siis kirjuta [email protected].
Kui huvi pakuvad eksootilisemad kõlad, siis tasub otsida Kumoi, Kokinjoshi, Iwato, Pelogi ja Hirajoshi pentatoonikaid. Võib välja mõelda ka omaenda helirea.
Järgmises numbris vaatleme diatoonilisi laade ja nende seotust pentatoonikate ning CAGED-süsteemiga. Seniks head jämmimist! Kui midagi jäi arusaamatuks, siis kirjuta [email protected].
56 501 430