Tüüpilised järgnevused ja sujuv akordivahetus
Tekst: Jaan Varts
Kas olete kuulnud mõisteid “kolmeduurilugu” või “kolmeduurikas”? Tavaliselt on need lood, mis koosnevad teatud tüüpilistest akordijärgnevustest ning ei sisalda rohkem kui kolme akordi. Õppides ära enamlevinud akordijärgnevused erinevates helistikes, on teil võimalik mängida tuhandeid tuntud lugusid, sest enamasti on nad kõik üles ehitatud samale skeemile.
Allpool vaatleme põhjalikumalt seda skeemi ning tutvume ka strateegiatega, kuidas kiirelt akorde vahetada.
Allpool vaatleme põhjalikumalt seda skeemi ning tutvume ka strateegiatega, kuidas kiirelt akorde vahetada.
I,IV ja V astme akordid
Kõige levinumateks akordideks on helistiku I, IV ja V astmetelt ehituvad akordid. Kui võtame näiteks A-duur helistiku, siis on I – A, IV – D ja V – E. Tasub teada, et noote on kokku 7 ja me loeme neid tähestiku järjekorras Ast kuni Gni: A,B,C,D,E,F,G. Kui jõuame Gni, siis hakkame uuesti Ast lugema.
Kõige levinumateks akordideks on helistiku I, IV ja V astmetelt ehituvad akordid. Kui võtame näiteks A-duur helistiku, siis on I – A, IV – D ja V – E. Tasub teada, et noote on kokku 7 ja me loeme neid tähestiku järjekorras Ast kuni Gni: A,B,C,D,E,F,G. Kui jõuame Gni, siis hakkame uuesti Ast lugema.
Proovime veel ühte näidet – seekord Gst:
I – G, IV – C ja V – D.
Päriselt on nootide lugemine helistikus natuke keerukam, sest mõnele noodile tekib juurde kõrgendus (diees, #) või madaldus (bemoll, b). See on juba natuke põhjalikum teooria ja antud hetkel pole selle teadmine oluline.
Alloleval skeemil on ära toodud I-IV ja V akordid viies kitarrile enamlevinud helistikus. Vasakul tulbas on märgitud helistik ja ühes helistikus mängime vasakult paremale. Harjutused on üles ehitatud nii, et mängiksite läbi kõik I,IV,V akordide kombinatsioonid. Kõige keerukam on C-duuris mängida, sest see sisaldab F akordi. Ülejäänutega ei tohiks probleeme tekkida, kui järgite järgmises lõigus jagatud nõuandeid. Senitundmatute akordide õppimiseks kasutage www.chorderator.com abi. Tavaliselt on ülevalt vasakpoolne akord kõige levinum variant.
Päriselt on nootide lugemine helistikus natuke keerukam, sest mõnele noodile tekib juurde kõrgendus (diees, #) või madaldus (bemoll, b). See on juba natuke põhjalikum teooria ja antud hetkel pole selle teadmine oluline.
Alloleval skeemil on ära toodud I-IV ja V akordid viies kitarrile enamlevinud helistikus. Vasakul tulbas on märgitud helistik ja ühes helistikus mängime vasakult paremale. Harjutused on üles ehitatud nii, et mängiksite läbi kõik I,IV,V akordide kombinatsioonid. Kõige keerukam on C-duuris mängida, sest see sisaldab F akordi. Ülejäänutega ei tohiks probleeme tekkida, kui järgite järgmises lõigus jagatud nõuandeid. Senitundmatute akordide õppimiseks kasutage www.chorderator.com abi. Tavaliselt on ülevalt vasakpoolne akord kõige levinum variant.
Akordivahetused
Algajatel kitarristidel on enamasti raskusi akordide õigeaegse vahetamisega. Allpool tutvustan samm-sammult kuidas jõuda sujuva ja puhta akordimänguni. Kõik näited kasutavad C ja G akorde, aga võid kasutada akorde, millega endal takistusi esineb.
Vabas tempos akordi vahetamine
Vaheta vasaku käega vabas ja rahulikus tempos akorde ja ürita visualiseerida järgmist akordikuju. Võimalusel jäta ühised noodid paika ning vabad sõrmed hoia järgmise akordi nootide lähedale. Antud hetkel on eesmärgiks akordide puhtus – iga noot peab kõlama selgelt ja puhtalt, ilma plärtsude ja summutusteta.
Algajatel kitarristidel on enamasti raskusi akordide õigeaegse vahetamisega. Allpool tutvustan samm-sammult kuidas jõuda sujuva ja puhta akordimänguni. Kõik näited kasutavad C ja G akorde, aga võid kasutada akorde, millega endal takistusi esineb.
Vabas tempos akordi vahetamine
Vaheta vasaku käega vabas ja rahulikus tempos akorde ja ürita visualiseerida järgmist akordikuju. Võimalusel jäta ühised noodid paika ning vabad sõrmed hoia järgmise akordi nootide lähedale. Antud hetkel on eesmärgiks akordide puhtus – iga noot peab kõlama selgelt ja puhtalt, ilma plärtsude ja summutusteta.
Takti täitmine
Nüüd võtta appi metronoom või löö jalaga pulssi - 1,2,3,4 jne. Esialgu tõmbad taktis ainult esimese löögi – ülejäänud löögid jätad akordivahetuseks. Eesmärk on jõuda õigeks ajaks puhtalt järgmisesse akordi ilma pulssi muutmata. Kui ühe tõmbega tuleb välja, siis jätka kahe tõmbega jne. Lõppeesmärgiks on täita kogu takt akorditõmmetega.
Akordi kõige madalamasse vajutusega nooti jõudmine.
- Tõmba täistakt akorde
- Järgmises akordis vajuta ainult kõige madalam noot täpselt löögi peale
- Loe täistakt akorde ja samal ajal ürita terve akord alla vajutada.
- Tõmba täistakt uut akordi
- Kui tuleb välja, siis vähenda pauside arvu kuni lõpuks pause enam pole:)
56 501 430